Tietoinen läsnäolo - tutustumisen arvoinen taito

Psykofyysinen fysioterapia on saanut minut pysähtymään ja kokemaan tietoisen läsnäolon merkitystä yhä syvemmin. Kokemukseni mukaan se on oiva apu esimerkiksi kipupotilaille. Nämä kylmät ja sateiset säät saavat minut voimaan huonommin kipujen lisääntyessä. Olen yrittänyt taistella ja yksi oiva keino on juuri tietoisen läsnäolon voima. Tietoinen läsnäolo - mitä se oikeastaan on?


Psykologian professori Mark Williamsin mukaan voit tuntea olosi rauhalliseksi ja tyytyväiseksi myös vaikeina ja hektisinä aikoina. Me voimme löytää uudelleen rauhan ja tyytyväisyyden tunteet, huolimatta siitä, kuinka toivottomia kulloinkin olemme. Tiedätkö, että niiden lähde on sisälläsi? Nämä tunteet odottavat vapautumista häkistä, jonka kiireiset ja elämän olosuhteet ovat luoneet. Tämä on todella totta, koska Williams kollegoineen ovat tutkineet ahdistusta, masennusta ja stressiä  Oxfordin yliopistossa ja muissa tutkimuslaitoksissa ympäri maailmaa yli 30 vuotta. 

Kaikki kokevat jonkin asteista kipua ja kärsimystä elämässä, mutta on olemassa vaihtoehto elämään tunkeutuneelle armottomalle taistelulle. On mahdollista löytää rauha, onni, tyytyväisyys ja tasapaino, kaikesta huolimatta. Williams kumppaneineen puhuvat tietoiseen läsnäoloon perustuvan kongnitiivisen terapian (MBCT) puolesta. Se perustuu rentoutus (meditaatio)muotoon, joka on länsimaissa vielä kovin uutta. Tietoiseen läsnäoloon perustuva rentoutus on aivan yksinkertaista, sen avulla voimme saada takaisin elämänilomme.

Tietoinen läsnäolo on itseen kohdistuvaa myötätuntoa. Siihen ei liity arvostelua. Surun ja huolen leijuessa ympärilläsi, et otakaan niitä henkilökohtaisesti. Pikkuhiljaa opit tarkastelemaan niitä ystävällisen uteliaasti, taivaalla ohitsesi lipuavien tummien pilvien tavoin.  Tietoinen läsnäolo parhaimmillaan auttaa sinua tunnistamaan kielteisiä ajatuksia, ennen kuin ne alkavat vetää mielialaasi alas. Tietoinen läsnäolo vaikuttaa mielialaasi, onnellisuuteesi ja hyvinvointiisi pitkällä aikavälillä. Tieteelliset tutkimukset ovat todistaneet, että tietoinen läsnäolo ei ainoastaan ehkäise masennusta, se vaikuttaa myönteisesti ahdistukseen, stressiin, masennukseen ja ärtymykseen liittyvään aivotoimintaan. Silloin kun kyseiset tunteet heräävät, ne myös haihtuvat helpommin pois.



Tietoiseen läsnäoloon perustuvan rentoutuksen (meditaation) hyötyjä:
  • Ahdistus, masennus ja ärtymys vähenevät. Henkinen ja fyysinen kestävyys paranevat.
  • Ihmissuhteisiin vaikuttaa myönteisesti.
  • Pitkäkestoisen stressin keskeisiä oireita lievittää.
  • Lievittää mm. kroonisen kivun vaikutuksia.
  • Vahvistaa immuunijärjestelmää.


Minuutin rentoutus (meditaatio):
  1. Istu ryhdikkäästi tuolilla, selkä suorana. Paina jalkapohjat tasaisesti lattii vasten. Sulje silmäsi ja suuntaa katseesi alas.
  2. Havainnoi ja keskity hengitykseen sisään ja ulos. Tarkkaile, millaisia aistimuksia jokainen ulos- ja sisäänhengitys saa aikaan. Hengitystä ei tarvitse mitenkään muuttaa. Havainnoi, odottamatta mitään erikoista tapahtuvan.
  3. Ajatuksesi saattavat alkaa harhailemaan. Kun havaitset niin käyvän, suuntaa lempeästi huomiosi takaisin hengitykseen. Olennaista on hhuomioida ajatusten harhailu ja suunnata takaisin huomio hengitykseen, ilman itseen kohdistuvaa arvostelua.
  4. Lopulta jatuksesi rauhoittuvat tyyneksi aivan kuin veden pinta tai sitten eivät. Täydellinen tyyneys saattaa kestää vain hetken. Jos tunnet vihaa, artymystä, huomaa, että nekin voivat mennä ohi. tapahtuipa mitä vain, salli sen tapahtua.
  5. Avaa silmäsi noin minuutin kuluttua ja suuntaa huomio ympäristöösi.
  6. Tee harjoitus säännöllisesti

"Todellisella tutkimusmatkalla emme suuntaudu etsimään uusia maisemia 
vaan katsomaan maailmaa uusin silmin."
(Marcel Proust 1871-1922)

( Tämän postauksen lähteenä on käytetty Mark Williams & Danny Penman; Tietoinen läsnäolo. Löydä rauha kiireen keskellä. 2011.)


Olen oppinut tässä matkan varrella, että ihminen on todellakin kokonaisuus. Mieli ja keho kulkevat käsi kädessä, psyykkinen ja fyysinen ihminen ovat erottamattomat. Ne heijastuvat ja vaikuttavat toisiinsa ja siitä muodostuu se kokonaisuus. Suosittelen sinulle tutustuttavaksi tuota Mark Williamsin ja Danny Penmanin kirjaa Tietoinen läsnäolo - Löydä rauha kiireen keskellä. Se sisältää mielenkiintoista asiaa ja harjoituksia helposti ymmärrettävässä muodossa. 

Tietoisen näkökulman ajatuksesta ei ole mitään haittaa, se ei ole mitenkään vaarallista. Päinvastoin se auttaa voimaan paremmin, näin ajattelen. Minusta siinä ei ole mitään kummallista, jos istun kivellä, suljen silmäni, hengittelen ja olen vain siinä hetkessä. Se ei vahingoita ketään eikä aiheuta mitään hämminkiä, minä itse voin ehkä hiukkasen paremmin ja ajatukseni tuulettuvat kaikesta turhasta moskasta... Vai mitä tuumaat?

🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
On olemassa vain yksi minä,
Arvokas ja ainutlaatuinen.
Minä niine puutteineen, vikoineen
ja vaivoineen.
Minä niine voimavaroineen, taitoineen
ja kokemuksineen. 
Minä olen minä,
aivan riittävä 
ja hyvä juuri näin.
(Minna G)


Kommentit

  1. Kiitos ohjeesta minuutin mittaiseen rentoutukseen! Tämän verran aikaa pitäisi jokaiselta löytyä. Ja hyödyt huomioiden uskon kaikilta löytyvän.
    Hyvää alkanutta viikkoa <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ole hyvä 🙏 samoin sinulle aurinkoa viikkoosi ☀️

      Poista

Lähetä kommentti

Suositut tekstit