Luontoäidin syleilyssä - rentoudu ja kevennä oloasi


Rentoutuminen auttaa moneen asiaan, se tuo kokonaisvaltaisesti hyvää oloa kehoosi, päästä varpaisiin. Kamppailen päivittäin kiputilojen kanssa ja olen huomannut rentoutumisesta olevan helpotusta, ainakin hetkeksi. Nykyään on muodikasta puhua meditaatiosta tai mindfulnesista. Mielestäni nämä kaikki on loppujen lopuksi samaa asiaa kuin rentoutus, tietoista läsnäoloa. Onko sinulla kokemusta tietoisesta läsnäolosta?



Minä olen testaillut luonnossa rentoutumishetkiä, lyhyistä aina pidempiin hetkiin. Kyllä on muuten miellyttävän tehokasta! Minusta tuntui aluksi vaikeammalta päästä rentoutuneeseen tilaan, mutta nykyään se on hyvin helppoa ja luontaista. Harjoitus tekee mestarin, joten kannattaa ehdottomasti kokeilla. Älä luovuta heti, jos tuntuu haasteelliselta. Kokeile pieniä hetkiä, aloita vaikka aivan sillä, että pysähdyt ja laitat silmät hetkeksi kiinni. Ja kuuntelet vain, miltä juuri sillä hetkellä kuulostaa, miltä kehosi tuntuu? Sitten rohkeasti askel askeleelta laajennat ja teet pidempiä harjoitteita.

Vainion (2004) mukaan rentoutuminen on tehokas tapa päästä irti arkisesta aherruksesta. Kun kiinnität huomion omaan kehoosi rentoutusharjotteiden avulla, opit kuuntelemaan kireyksiä ja kiputiloja kehossasi. Hengitykseen keskittyminen on tehokas rentoutumiskeino, jota kannattaa harjoitella usein. Rentoutumisella on välittömiä ja pitkäaikaisia vaikutuksia kehossasi. Rentoutuessasi välitön vaikutus tulee heti. Pitkäaikainen rentoutusharjoitusten tekeminen auttaa esimerkiksi kipuihin ja masennukseen.

Miranda (2016) on todennut, että hyvä rentoutuminen vaatii yleensä useita harjoituskertoja. Esimerkiksi kipukroonikon on hyvä muistaa, että rentoutumisella ei saa kipuja kokonaan pois, mutta niistä voi päästä edes hetkeksi eroon rentoutuksen kautta. Tietoisella rentoutumisella se on mahdollista. Harjoituksia on lukuisia lyhyistä pitkiin.

Saatat olla huomannut, että nykyään on tarjolla valtavasti erilaisia rentoutusharjoituksia, on materiaalia saatavilla yllin kyllin. Minulle eivät sovi kovin monimutkaiset harjoitteet, joten tein aivan oman pelkistetyn ja yksinkertaisen. Se palvelee minua mainiosti, voit kokeilla myös tätä helppoa tapaani olla läsnä siinä hetkessä, luontoäidin syleilyssä. Siinä ei ole paljon muistettavaa ja se antaa tilaa luovuudelle sekä ainutlaatuisuudelle... Kokeile ihmeessä 💚



HELPPO JA YKSINKERTAINEN RENTOUTUSHARJOITUS:


Luontoäidin syleilyssä

Laita kännykkä ensimmäisenä äänettömälle❗📱❗


1 Kulje luonnossa mieluisaan, sinua kutsuvaan paikkaan. Siinä kävellessä jo tunnustele ja kuuntele
* Miltä askeleesi tuntuvat?
* Mitä ääniä kuulet?
* Miltä luonto tuoksuu?

2 Istahda sinua kutsuvaan paikkaan kivelle, kannoille, sammalmättäälle ym.

3 Sulje kevyesti silmäsi

4 Hengitä tietoisesti, voimakkaammin muutaman kerran. Uloshengittäessäsi päästä kaikki turha, tarpeeton sisältäsi pois.

5 Ole vain, tässä hetkessä. Sinun ei tarvitse tehdä mitään, ei suorittaa eikä mitään muutakaan.

6 Kuuntele, mitä luonto tahtoo sinulle kertoa, juuri tässä hetkessä.

7 Viivy tässä hetkessä juuri sen aikaa, mikä tuntuu sinusta hyvältä ja sopivalta. Huomaa, että aika saattaa vaihdella riippuen päivästä.

8 Pikkuhiljaa tulet tietoiseksi ajasta ja paikasta, laske mielessäsi kuudesta yhteen, virkistyt ja numerolla yksi avaa silmäsi.

9 Ole vielä pieni hetki siinä, maistele, haistele ja kuulostele. Miltä sinusta tuntuu, mitä ajatuksia kenties rentoutuksen jälkeen mielessäsi liikkuu?

10 Kuuntele itseäsi hetki, ennen kuin jatkat matkaasi.

Haluan korostaa sitä, että monesti rentoutuminen tuo mieleen oivalluksia ja ajatuksia, niitä kannattaa kuunnella. Saat ehkä mukaasi jotakin 🍀




Kokeile rohkeasti useamman kerran ja ota takavaksesi pieni rentoutushetki itsellesi, huomaat myönteisen vaikutuksen. Muista, että ei ole yhtä oikeaa tapaa, voit kehittää myös aivan oman tavan, itsellesi sopivan.

Rentoutuminen auttaa löytämään uusia voimavaroja. Sen avulla voit unohtaa huolet, parantaa unenlaatua sekä saada lisää tyytyväisyyttä elämääsi. (Rouvinen-Kemppinen & Kemppinen 2000)

Kokeile jo tänään!
💚❤️💛💚


Lähteenä käytetty ja hyviä lukuvinkkejä myös:

Miranda, H. (2016). Ota kipu haltuun.
Rouvinen-Kemppinen, K. & Kemppinen, P. (2000). Luovuuden kukoistus – toiminnallinen harjoituskirja.
Vainio, A. (2004) Kivunhallinta.






Kommentit

Suositut tekstit