Kohtaamisia

Oletko tullut ajatelleeksi, kuinka tärkeitä ovat kohtaamiset? Miten paljon erilaisia kohtaamisia päivän, viikon tai vuoden aikana on? Mitä ajattelet, onko sillä väliä kuinka kohtaamme muita? Ajattelen, että kohtaamisten merkitys korostuu entisestään silloin, kun tarvitset apua.

Kuva: Hanne Manelius
Ai että, tuntuu mukavalta, kun saat hymyilevää ja kohteliasta palvelua kaupan kassalla tai ystävällinen farmaseutti kaiken kiireen keskellä,  opastaa uuteen lääkkeeseen liittyviä asioita. Tai eräässä sairaalassa oli kipollinen suklaata odotusaulan pöydällä, olipa mukava mussuttaa muutama suklaa ajan ollessa myöhässä.

Oikeastaan pienillä asioilla voidaan vaikuttaa kohtaamisiin, näin ajattelen. Totta on myös se, että aina eivät kemiat kohtaa, me olemme hyvin erilaisia. Ammattillisuutta on se, että kaikesta huolimatta kykenee kohtaamisista luomaan onnistuneen. Työntekijän huono fiilis ei tähän saisi vaikuttaa.

Minulla on ollut reilun kahden vuoden aikana  monenlaisia kohtaamisia, valitettavasti kaikki ei ole yhtä onnistuneita. Kokemukseni myötä ymmärrän, että ihmisen ollessa heikoilla ja tarvitessa apua, kohtaamisen merkitys korostuu. Ensimmäiseen kohtaamiseen kannattaa työntekijän panostaa todella, koska siinä syntyy potilaalle / asiakkaalle luottamus. Luottamukseen vaikuttavat mm. Se, että syntyykö tunne kuulluksi tulemisesta, minkälainen asenne työntekijällä on, onko tunnelma rauhallinen ja välitön, onko ilmapiiri kaikkinensa minkälainen? Näistä asioista apua hakeva tekee johtopäätökset, luottamuksen rakentamiseen. On kaksi vaihtoehtoa joko luottaa ja kertoa avoimesti asioistaan tai pyristellä tilanteesta nopeasti "karkuun".

Kuva: Hanne Manelius
Kokemukseni perusteella voisin väittää, että ammattillisuutta on kohdata asiakas / potilas niin, että syntyy luottamus. Ei ole yhtään saman tekevää, kuinka sinä kohtaat toisen ihmisen. Koskaan ei saisi olla niin kiire, että kohtaat toisen huonosti. Jos et kykene keskittymään  kohtaamiseen huolellisesti, se on syytä perua. Sillä yksikin huono kohtaaminen kylvää tuhoa, luottamus on menetetty.

Tämä voi tuntua melkoisella tykitykseltä, mutta kaikki tämä perustuu kokemukseeni kohtaamisista. Toivon, että sinä ammattilainen, kiinnität huomiota kohtaamisiin. Avuntarvitsijat ovat oikeasti tukea vailla, sinä voit vaikuttaa siihen, kuinka heidät kohtaat. Vaikka sinulla olisi huono fiilis, älä pura sitä ainakaan potilaaseen / asiakkaaseen. Hän on syytön sinun huonoon fiilikseen.

Kuva: Hanne Manelius

Kokeile kohtaamisiin hymyä, se palkitsee myös sinut, näin väitän.

Kommentit

Suositut tekstit