Vinkkejä selviytymiseen - arkisia oivalluksia


Mitkä asiat helpottavat ja tukevat oloasi haastavassa elämäntilanteessa? Mistä voisin saada apua?

Tässä sinulle yksinkertaisia, aivan tavallisia asioita kootusti. Nämä minä olen käytännössä hyväksi havainnut. Olemme erilaisia, joten jollekin on apua toisesta, kun joku taas hyötyy aivan toisenlaisesta. Näistä mikään ei ole ainut ja oikea, nämä ovat kokemukseni myötä minulle sopivia. Haluan jakaa asioita, koska toivon, että sinäkin saat niistä tarvittaessa helpotusta. Näinhän se on, että nämä ovat tukea antavia keinoja ja on ensisijaisesti tärkeää kuunnella terveydenhuollon ammattilaisen ohjeita. 




13 oivallusta, joista voi olla sinulle apua:


1. SELKEÄ RYTMI, RIITTÄVÄ LEPO

Rytmi tuo ryhtiä elämään, pyri pitämään säännöllisistä ajoista kiinni. Apuna voit käyttää herätyskelloa aamuherätyksiin. Myös ruokailuajat, päivälevot ym. on hyvä rytmittää. Riittävästä levosta on tärkeä huolehtia, jotta kehosi ei ole ns. ylikierroksilla.  


2.RUTIINIT

Rutiineilla saadaan hyvin sitä kaivattua rytmiä. Rutiineja voivat olla esimerkiksi aamukahvihetki, koiran ulkoiluttamiseen liittyvät ajat, liikunta, harrastukset. Rutiineihin kuuluu monenlaisia yksilöllisiä asioita, ruuanlaitosta hyvin yksilöllisiin juttuihin. Tärkeä, että kiinnität omiin rutiineihisi huomiota, jotta päivilläsi on tarkoitusta.

3. HAKEUDU LUONTOON

Tee retkiä luonnon äärelle, lähiluontoon. Kävele rauhassa ja aisti luontoa. Huomaat kuinka hyvää se tekee mielelle ja kehollesi. Rentoudut ja rauhoitut. Retket eivät tarvitse olla mitään hienoja ulkoilupaikkoja, kansallispuistoja jne. Lähiluonnossa oleilu riittää aivan mainiosti. Tee kävelylenkeistä rutiinia ja rytmitä ne!

4. LUOVA TEKEMINEN

Mieti itsellesi mukavaa tekemistä, jonka avulla voit toteuttaa itseäsi. Se voi olla kirjoittaminen, maalaaminen, käsitöiden tekeminen, laulaminen tai ihan mikä tahansa muu sinulle sopiva.

5. MIELENHALLINTA

Rentoutus, mietiskely, jooga ym. sinulle sopiva keino ns. "mielen tyhjentämiseen ja sisäiseen rauhaan". 

6.  RAUHOITTAVA MUSIIKKI

Kuuntele klassista tai jotakin muuta rauhoittavaa musiikkia, huomaat sen rauhoittavan ajatuksia ja kehoasi. Tämä on hyvä esimerkiksi tilanteissa, jos et saa unta, heräät yöllä kesken unien tai tarvitset muuten lepoa ajatuksillesi.

7. MYÖNTEISYYS
Kiinnitä huomiota asenteeseesi, sillä on asioita, joille et mahda mitään. Suhtaudu tilanteeseen mahdollisimman myönteisesti, kaikesta huolimatta. Huomaat, kuinka asenteellasi on merkitystä. 

8. VOIMAVARAT

Pohdi sitä, mitkä asiat ovat sinulla hyvin ja miten voit hyödyntää niitä tilanteessasi. Mieti, miten voisit niitä soveltaa, ylipäätään on hyvä miettiä olemassa olevia elämääsi voimaa antavia asioita.

9. HELPOTTAVIA TEKIJÖITÄ

Jos kärsit kivuista tai muista fyysisistä oireista, niin mikä auttaa? Kokeile esimerkiksi kylmää tai kuumaa, on kaurapusseja ja muita. (Minulle esimerkiksi lämmin on hyväksi, lämmitän kaurapusseja tai pistän villapipon päähän.) Kannattaa kokeilla erilaisia vaihtoehtoja.

10. OPTIMISTISUUS

Ole toiveikas ja yritä jaksaa uskoa siihen, että kaikki selviää ja toivoa aina on. Sillä on hämmästyttävän suuri merkitys, koska negatiivisuus kuluttaa ja vie paljon ylimääräisiä voimia.

11. ÄLÄ LUOVUTA

Kunpa jaksaisit uskoa parempaan, periksi ei kannata antaa. Yritä jaksaa säilyttää usko huomiseen, mene päivä kerrallaan. Silloin on helpompi olla tilanteesi kanssa, jaksat paremmin. 

12. VERTAISTUKI

Vertaistuella on voimaa, etsi samassa tilanteessa olevia ihmisiä, yksikin riittää. Sillä hän voi ymmärtää sinua kaikkein parhaiten, voitte jakaa ajatuksia, neuvoja ym. toisillenne. Myös netin kautta saa tietoa ryhmistä ym.

13. SALLI JA OLE ARMOLLINEN 

Ole itsellesi salliva ja armollinen, koska et välttämättä ole voinut vaikuttaa tapahtumiin, missä tilanteessa olet. Rakasta itseäsi, elä sellaista elämää, kun tilanteesi sallii. Riität ja kelpaat juuri sellaisena. Muista, että olet kaikesta huolimatta ainutlaatuinen ja hieno ihminen, meidän ei kaikkien tarvitse olla samanlaisia. Erilaisuus on rikkautta. Olet hyvä tyyppi.


Nyt olisikin mukava kuulla lisää vinkkejä ja neuvoja, mitkä voisivat helpottaa haastavassa elämäntilanteessa olevia? Onko sinulla kokemuksia joistakin asioista? Kerrothan niistä meille muillekin.

Kommentit

Suositut tekstit