Miten sinä selviydyt kriisistä?

Elämä tuo meidän jokaisen kohdattaviksi isompia ja pienempiä vastoinkäymisiä, haasteita ja kolhuja. Meistä kukaan ei ole näiltä turvassa. Meistä valtaosa kuitenkin selviää vaikeistakin tilanteista tai kriiseistä. Miten ihmeessä?


Minä olen tätä asiaa ennättänyt miettiä useasta näkökulmasta. Saatan yllättää joskus itseni miettimästä sitä, että miten ihmeessä olen selvinnyt vakavasta onnettomuudesta näinkin hyvin? Mikä minussa on outoa, pitäisikö minun voida henkisesti huonommin? Enkö tosiaan ole masentunut kaiken keskellä? Miksi olen niin myönteinen vakavassa tilanteessa? Kysymyksiä on paljon.

Löysin Voi hyvin -lehdestä 3/2019 artikkelin, joka antaa minulle vastauksia ja selittää asiaa. Psykologi ja traumaterapeutti Soili Poijulan mukaan lapsuus luo pohjaa joustavuudelle. Selviytymiskyky on osittain synnynnäistä sekä perittyä. Nykyään tiedetään, että kuka tahansa voi kehittää omaa psyykkistä kestävyyttään. Ihmisen joustava selviytymis- ja palautumiskyky eli resilienssi ei ole ominaisuus, vaan taito.

Miten kasvatat selviytymis- ja palautumiskykyä:

1. Asenne

Ei ole nopeita konsteja. Ensimmäinen asia on  haavoittuvuuden ja inhimillisyyden hyväksyminen. 

2. Pyydä apua ja tukea

Omat keinot eivät välttämättä riitä. Tarvitsemme läheisiä ja joskus myös ammattilaisia kannattelemaan vaikeimman ylitse. 

3. Luovat keinot

Raskaille kokemuksille voi olla vaikea löytää sanoja, avuksi voi olla luovuus.  Esim. Kirjallisuus, kuvataide, musiikki, tanssi, luonnon kauneuden kokeminen.

4. Henkinen kimmoisuus

Harjoita stressiä vähentäviä mielentaitoja. Niitä ovat mm. Tietoisuus kehon reaktioista, ymmärrys omista ajatuksista ja niiden vaikutuksista. Myötätunto itseä ja muita kohtaan auttaa vastoinkäymisistä selviytymisessä. Syvähengitys tai rentoutus auttavat etäisyyden saavuttamisessa. Kehon rauhoittuessa vaikeat tunteet lievittyvät.

5. Ei yhtä oikeaa kaavaa
Kuormittavat tilanteet eivät ole keskenään samanlaisia, siksi ei kannata juuttua aina samoihin selviytymiskaavoihin. Välillä vaikean tilanteen yli pääsee ystävien, kunnon hikilenkin, yksinäisyyden jne. avulla.



Minun mieltä lämmitti se, että Poijulan mukaan trauman surujen keskellä voi myös iloita ja nauttia elämän hyvistä asioista. Minä voin vapaasti olla oma itseni, positiivisine ajatuksineen. Poijula mainitsee myös, että yleensä vaikeista traumoista selviytyvät he, joilla on paljon erilaisia selviytymiskeinoja ja aivan erityisen kannattelevia ihmissuhteita.

Minua lohdutti nämä mielenkiintoiset asiat ja ajatella, olen näitä asioita havainnut hyviksi kokemukseni kautta. Minä kuljen ahkerasti jatkossakin luonnossa, nauttien ja ihmetellen luonnon muotinäytöksiä. Poijulan mukaan nimittäin myös luontoelämykset voivat tuoda lähemmäs suurempaa todellisuutta ja antaa tarkoitusta kärsimykselle.  Rakkaat kiitokseni läheisilleni, jotka olette jaksaneet kulkea vierelläni. Kiitos kaunis myös kaikesta tuesta, ilman teitä en selviäisi.

(Soili Poijula on koonnut kokemuksista ja tutkimustiedoista kirjan: Resilienssi-Muutosten kohtaamisen taito)

Kommentit

Suositut tekstit