Kirjoita - se helpottaa

Minä kannustan ja rohkaisen sinua tarttumaan kynään avoimin mielin. Sinun ei tarvitse yhtään epäröidä tai pohtia osaamistasi. Suosittelen ottamaan vihkon, johon kokoat kaikki kirjoituksesi samojen kansien väliin.


Niin minäkin tein, otin kynän ja vihkon heti kotiuduttuani sairaalasta. Pidin niitä yöpöydällä, koska aluksi makasin hyvin paljon. Minulla oli tykötarpeet lähellä ja kirjoitin paljon ajatuksiani ylös. Siitä se lähti, minulle ajatukset tulivat alussa runomuodossa. Minulla oli alusta alkaen hyvin rohkea ja avoin suhtautuminen kirjoittamiseen. Olen pohtinutkin asiaa jälkikäteen, minulla oli hävinnyt kaikki ennakkoluulot ja asenteet kirjoittamista kohtaan. Sen muistan, että melko pian huomasin kirjoittamisen helpottavan omaan oloani. Kutsunkin kirjoittamista terapiaksi, koska sillä on ollut hyvin merkittävä voimauttava vaikutus minulle äkillisestä traumaattisesta tilanteesta selviytymiseen. Huonoina päivinä kirjoittaminen on oiva apukeino kohti parempia päiviä.

Sitten myöhemmin olen kehittänyt tekniikkaa, koska en vietä päiviäni sängyn pohjalla. Olen löytänyt itselleni sopivia tapoja orientoitumiseen ennen kirjoittamisen aloittamista. Korostan kuitenkin, että meillä kaikilla on omat ja luontevat tavat, minun esittämäni ei ole todellakaan ainut ja oikea. Kannustan sinua etsimään ja kokeilemaan oma luonteva tapa, joka edesauttaa luovuutta ja esimerkiksi kirjoittamista. Haluan kertoa sinulle esimerkkeinä omat keinot.

Minulla nykyään on muutama tapa aloittaa kirjoittaminen. Olen huomannut niiden toimivan itselleni, etsi sinä oma luonteva tapasi aloittaa. Uskon vahvasti pienen orientoitumisen auttavan siihen, että kykenet vapaammin ja luontevammin kirjoittamaan juuri niitä asioita, mitkä sinulle on merkittäviä juuri sillä hetkellä. Samalla "tyhjennät" niin sanotusti mielesi ennakkoluuloista ja suodattimista. Pääset kenties intuitiivisuuden äärelle ja teksti palvelee sinua itseäsi paremmin.

Mitä minä sitten teen? Tarvitsen rauhallisen paikan, yleensä hengittelen pari kertaa hyvin syvään ja puhallin ulos voimakkaammin kuin tavallisesti hengittäessä. Tyhjennän ajatukseni, kuuntelen itseäni, mikä asia on mielessäni tai mitkä tunteet ovat vallalla juuri sillä hetkellä. Tartun rohkeasti kynään, joskus kirjoitan muutaman rivin tai sitten tekstiä tulee enemmän. Huomaan lopetettuani rauhoittavan ja positiivisen vaikutuksen mieleeni.


Olen huomannut myös sen, että mieleeni putkahtelee ajatuksia ja aiheita kulkiessa luonnossa koirani Lucan kanssa. Ajattelen, että mieli rauhoittuu ja rentoutuu luonnon äärellä, silloin olen avoimempi vastaanottamaan ajatuksiani ja kuuntelemaan itseäni. Siksi ajatuksia syntyy metsän siimeksessä. Rentoutumisen taito onkin tärkeä ja se korostuu myös minun esimerkeissä


Oivalluksia:
1. Mitä enemmän kirjoitat, sitä enemmän kehityt.
2. Alku virittäytyminen on tärkeää, etsi itsellesi sopiva ja luonteva tapa.
3. Älä epäröi, luota itseesi.
4. Kirjoita kaikki ne ajatukset, jotka tulevat mieleesi. Ne ovat juuri oikeita, älä jätä mitään pois.
5. Pidä kynä ja vihko aina mukanasi, lähettyvillä.
6. Opettele kuuntelemaan itseäsi.
7. Ole itsellesi armollinen. Kaikki, mitä saat paperille ovat riittävän hyviä ja oikeita asioita.
8. Älä vertaa itseäsi toisiin kirjoittajiin. Ole oma itsesi ja kirjoita omaa tekstiä, sillä se palvelee parhaiten juuri sinua.

Uskon, että meissä kaikissa asustaa taito kirjoittaa ajatuksia ja mietteitä syvällisistä tunteista, iloisista ja kipeimmistäkin asioista. Kokeile rohkeasti, huomaat kuinka se toimii terapeuttisin tavoin.

Kommentit

Suositut tekstit