Ajatuksissani asiakas ja asiakaspalvelija

Hip hei!
Taas on maanantai ja uusi viikko aluillaan. Eilisen keräsin voimia, nukuin pitkään ja keskityin olennaisiin asioihin. Elämässäni on viime aikoina ollut tapahtumia, ihmisvilinää, uusia kokemuksia. Viime aikoihin on mahtunut myös jännitystä, huolta, epävarmuutta ja turhautumista. Oikeastaan niitä asioita, mitä elämä rehellisesti ottaen oikeasti on.


Tänään minun on jaksettava hoitaa ja selvittää omia sekä poikani asioita. Minulta esimerkiksi hylättiin erään kipulääkkeen korvaaminen, vakuutusyhtiö vaatii lääkärinlausuntoa lääkkeeseen liittyen ja tietoa, kuka sen määräsi. Minä ihmettelin, että miksi näin. Kaikkihan piti olla selvää, olin jopa soittanut etukäteen ja kertonut kyseisestä lääkärikäynnistä. Minä luin omakannasta sairaskertomuksiani ja sieltähän löytyi juuri kyseisestä käynnistä pitkä teksti. Kirjaus oli asiallinen ja siitä kävi ilmi, että lääke vaihdetaan sivuoireiden vuoksi tähän kyseiseen. Ja kävi ilmi se, että vakuutusyhtiössöä ei ollut näitä tietoja minusta. Potilaan pitäisi kaiken keskellä kyetä olemaan aina valppaana ja huolehtia, että asiakirjat siirtyvät viranomaisten kesken. Sanoisin sen olevan aivan mahdotonta, koska olen omasta mielestäni yrittänyt huolehtia. Se ei vain ole mahdollista joka tilanteessa.


Asiat tuntuvat pieniltä, mutta kun niitä on useita, syntyy isoja asioita. Kaiken olisi oltava oikein, siitä muodostuu todellinen kokonaisuus tilanteestani. Minä ymmärrän sen, että olisi helpompi luovuttaa ja antaa asioiden vain valua johonkin jamaan. Minä olen luonteeltani sitkeä ja haluan yrittää hoitaa asioitani rehellisesti. Minua suorastaan ärsyttää, kun pienetkään asiat eivät hoidu.

Tänään minun on pakko jaksaa ja ottaa taas asioista selvää. Arvaatko, että haluaisin olla mieluummin terve ja unohtaa tällaiset byrokratian kiemurat. Siltä minusta usein tuntuu, kun väsyttää nämä monimutkaiset pikkuasiat.

Minusta meinaa tuntua siltä, että mitenkä on nykyään asiakaspalvelun laita? Miten kohdellaan puhelimen päässä ihmisiä, kotka tarvitsevat tukea ja selvyyttä henkilökohtaisiin asioihin? Minua kummastuttaa välillä, minkälaista palvelu on nykyään. Toinen asia on raha, sitä kyllä kerätään. Mitä saamme vastineeksi, millaista palvelua?

Arvoisa asiakaspalvelija, ajatteletko sitä, että asiakkaasi eivät ole tahallaan sinun kiusankappaleita? He ovat elämän runtelemia, tavallisia kanssakulkijoitasi. He eivät halua sinua omasta tahdosta haastaa tai rasittaa. Heidän on pakko olla tekemisissä kanssasi, koska heidän elämästään ja asioista on kysymys. Kohtelethan heitä asianmukaisesti, voit itse joskus tahtomattasi olla samassa tilanteessa. Tietokoneet eivät ole ehkä helpottaneet työtäsi, ne vanhanaikaiset muistilaput olivat toimivia. Asiat hukkuvat sinne tietokoneen ohjelmiin, tiedonkulku ei aina toimi. Hei, se ei ole asiakkaan syy, jos hän yrittää soittaa ja selvittää asioitaan. Muistaisitko, että sinne kännykän toiseen päähän herkästi välittyy sinun tunnetilasi ja ajatuksesi. Asiakkaasi eivät ole tyhmiä, vaikka jossain hetkessä niin saatat ajatellakin. Niin ja vielä, vastaa soittopyyntöön. Ymmärrätkö miltä tuntuu, kulkea kännykkää vahtien koko päivä ja aivan turhaan?


Näitä mietteitä tänään, tässä ja nyt. Toivon itselleni tsemppiä ja sitkeyttä tänään. Niitä pyydystelin Lucan kanssa luonnosta, aamulenkiltä. Tsemppiä ja sitkeyttä myös sinulle  tähän päivään! Tsemppiä myös asiakalpalvelijoille, voimia työnne ääreen! Yritetäämme kaikki luvata tehdä parhaamme, jotta asiat sujuisivat.


Kommentit

  1. 💕💕 Niin hyvin olet pukenut sanoiksi omat kokemukseni äitinä ja myös hoitajana.Tuli mieleen kuinka hyvä onkaan, että on kokemusta "tiskin" molemmilta puolilta🙏

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Jaana. Olen kanssasi samaa mieltä, kokemukset todellakin molemmilta puolilta ovat arvokkaita. Usein olen miettinyt, että nyt jos pääsisin takaisin töihin... minulla olisi paljon annettavaa.

      Poista

Lähetä kommentti

Suositut tekstit